Solliciteren gaat niet om jou

Ik zat in gesprek met Carola en ze was teleurgesteld. Ze had een mooie sollicitatie weggedaan, waarin ze uitgebreid had verteld wie ze was en wat ze allemaal had gedaan. Naar haar mening paste het precies bij wat ze zochten. Maar toch, nog voordat de sollicitatietermijn verstreken was, was ze afgewezen.
“Tja”, zei ik nadat ik haar verhaal had aangehoord, “weet je, solliciteren gaat helemaal niet om jou.”

Wat jij doet

Ze keek me met grote ogen aan. “He? Maar hoe zo dan? Ik wil toch een nieuwe baan en ik wil toch dat ze mij die aanbieden?” “Klopt, zei ik, maar dan vergeet je de andere kant, de kant van de werkgever. Want als je gaat solliciteren dan pluis jij de vacature helemaal na, je kijkt wat het werk inhoudt, je kijkt wat voor soort werkgever het is, waar het is, wat je kunt verdienen etc. en dan beslis je of je solliciteert. Je past je cv aan, aan het gevraagde en schrijft een motivatie, en dan hoop je dat je op gesprek mag komen.
“Ja, antwoordde ze, zo doe ik dat”.

Wat de werkgever zoekt

“Maar er is nog een kant, de kant van de werkgever. Als je je in hem verdiept dan is daar het volgende aan de hand: er ontstaat een vacature. Misschien omdat iemand weggaat en ze een opvolger zoeken, of omdat er werk blijft liggen of…? Ja, er kunnen heel veel redenen zijn. In ieder geval heeft de werkgever een probleem. Een probleem met vervelende gevolgen: zijn klanten worden bijvoorbeeld onvoldoende geholpen waardoor er omzet blijft liggen. Of er worden bepaalde termijnen niet gehaald waardoor er schadeclaims worden ingediend, of de medewerkers raken overbelast met als gevolg dat ze dreigen uit te vallen. En ga zo maar verder, misschien heb jij ook nog voorbeelden uit je eigen werk?
“Ja”, zei ze, “dat heb ik wel. Ik heb wel eens meegemaakt dat, omdat er te weinig mensen op mijn afdeling waren, collega’s van andere afdelingen de problemen op hun eigen manier op gingen lossen. Daardoor kregen klanten veel meer korting dan de bedoeling was. Dat terugdraaien was onbegonnen werk, dus had het veel geld gekost.”
“Nou”, antwoordde ik, “dat is dus wat er aan de hand is bij de werkgever waar jij solliciteert.”

Hoe kun jij het probleem oplossen?

Want wat wil die werkgever? De werkgever wil zo snel mogelijk, tegen niet al te hoge kosten, zijn probleem oplossen. Hij zoekt iemand die heel snel mee kan draaien, aan wie hij de klus kan toevertrouwen. Het gaat om vertrouwen en laten zien dat de werkgever weinig risico loopt als hij met jou in zee gaat. Jij kunt laten zien dát jij de oplossing voor zijn probleem bent.

Handvatten

Hoe kun je dat aanpakken?
Een drietal handvatten:
Voordat je solliciteert, kun je jezelf 3 vragen stellen:

  1. Wat is hier het échte probleem? In de vacature staat dat waarschijnlijk wel vermeld maar verborgen in de tekst. Je moet de vacature goed analyseren en op zoek naar het achterliggende probleem.
  2. Wie kan jou méér vertellen over het bedrijf en de vacature? Ken je mensen die er werken? Of ben je via social media met ze gelinkt? Laat je door hen informeren over het bedrijf. En natuurlijk kun je de contactpersoon benaderen.
  3. Wat wil je weten? Voordat je in gesprek gaat met mensen in je netwerk of met de contactpersoon maak je voor jezelf duidelijk wat je wilt weten. Vragen die je kunt stellen zijn bijvoorbeeld:
    – Is het een nieuwe of een bestaande functie? Starten in een nieuwe functie vraagt andere vaardigheden dan in een bestaande functie ingewerkt worden door collega’s die gelijksoortig werk doen.
    – Wat moet iemand zéker meenemen om te slagen in de functie. Dat kunnen kennis of vaardigheden zijn maar ook persoonskenmerken.
    –  Welke werkzaamheden zijn het belangrijkste, waar ligt de nadruk op?
    –  Wat vinden de mensen die je spreekt leuk aan het bedrijf?
    –  En natuurlijk vraag je dóór zodat je erachter komt wat het grootste probleem voor de werkgever is.

Met het bijltje gehakt

Als je inzicht hebt in deze punten, dan kun je daarop inspelen in je cv of je motivatie. Je maakt dan een heel andere indruk bij de werkgever. Je kunt laten merken dat jij zijn probleem begrijpt, dat je vaker met dat bijltje hebt gehakt en daar goede resultaten mee behaald hebt.

De reactie van Carola: ze had inderdaad heel fanatiek een cv gemaakt waarin ze alle functies en taken had opgesomd. Ze begon te begrijpen dat ze zich niet goed had ingeleefd in het bedrijf en daardoor ook niet goed duidelijk had kunnen maken waarom nou net zij de juiste kandidaat was.

Birgitte Woltman werkt met 45+ vrouwen met een veeleisende baan of eigen bedrijf die het gevoel hebben stil te staan of vast te lopen in hun werk of leven. Ze hebben stressklachten en herkennen zichzelf niet meer en hebben het gevoel dat ze er alleen voor staan.

Birgitte helpt ze een keuze te maken die recht doet aan hun talenten, competenties, levenservaring én aan hun verlangens en ambities.

Download hier het gratis e-book “Hoe jouw droomwerk zich in 3 stappen onthult”.

Birgitte Woltman

Birgitte Woltman werkt met 45+ vrouwen met een veeleisende baan of eigen bedrijf die het gevoel hebben stil te staan of vast te lopen in hun werk of leven. Ze hebben stressklachten en herkennen zichzelf niet meer en hebben het gevoel dat ze er alleen voor staan.

Birgitte helpt ze een keuze te maken die recht doet aan hun talenten, competenties, levenservaring én aan hun verlangens en ambities.

Volg je mij al?