‘Nu snap ik het! Ja, dat klopt dus ik ga daar weg!’ Dat waren de stellige woorden van Astrid.
Ze had al een hele tijd klachten: vermoeidheid, geen energie meer, ze kwam ’s avonds niet meer van de bank. Het ging maar niet over, ook niet na haar vakantie en ze was bang in een burn-out terecht te komen.
Waar het aan lag? ‘Het ligt aan mijn werk, hoewel ik blij ben dat ik nog werk heb, al is er heel veel veranderd sinds de laatste reorganisatie’, zei ze.
Het ging zo goed
Ze vertelde verder: ‘Ik heb me altijd goed op mijn plek gevoeld in het werk dat ik deed en bij het bedrijf waar ik werkte. Iedereen wist wat belangrijk was en waar het om ging: de klant leveren waar hij om vroeg binnen de kaders van wat mogelijk was. We dachten mee met de klant en experimenteerden met de werkwijzen. Er ging wel eens wat mis maar dat mocht, zowel de mislukkingen als de successen werden als teamprestatie gezien. En ging het mis dan werd de vraag gesteld: Wat ging er mis? Niet: wie heeft het fout gedaan? Om vervolgens de werkwijzen en het proces te verbeteren.’
‘We gingen serieus om met het milieu en ook mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt kregen een kans. Kortom het was een sociaal, mensgericht bedrijf en we hadden tevreden klanten en aandeelhouders.’
Drie fusies en reorganisaties
Ten gevolge van de crisis was er veel gebeurd. Menige klant had het moeilijk gehad of was omgevallen. Met als gevolg dat haar bedrijf ook veel te lijden had gehad onder de faillissementen van de klanten. Een flink aantal collega’s had het veld moeten ruimen. Na de 3e fusie en reorganisatie was er veel veranderd.
Er was geen ruimte meer voor de klantgerichte benadering die ze altijd hadden gevolgd. In plaats daarvan werden er steeds meer standaard producten en oplossingen geleverd. Dat moest vanwege de efficiëntie. Er werden geen maatwerk oplossingen meer gecreëerd. En ging er eens iets mis dan was het meteen: Wie heeft dat gedaan? En kreeg die persoon er flink van langs.
Geen match meer op kernwaarden
Ze merkte dat ze er geen plezier meer in had, moe was en dat ze geen energie meer uit haar werk haalde.
Met die klachten kwam ze bij mij. We ontdekten dat dat niet direct lag aan de hoeveelheid werk of de werkdruk. Maar wat dan wel?
We onderzochten welke kernwaarden voor haar belangrijk zijn. Daar kwam uit: Veiligheid, Creativiteit en Samenwerking. De waarden die het bedrijf vroeger hoog in het vaandel had staan maar die nu inmiddels uitgehold waren en waren vervangen door waarden als: Efficiency, Doelgerichtheid en Rendement.
De kernwaarden van Astrid en het bedrijf waar ze werkte matchten niet meer. Dat zorgde ervoor dat het plezier verdwenen was en dat ze voelde dat de energie uit haar wegliep.
Het zette haar aan het denken en haar eerste reactie was: ‘dan wordt het tijd om daar te vertrekken.’
Om te onderzoeken of dat de beste oplossing was en hoe ze dat aan moest pakken, maakten we een vervolgafspraak.
Birgitte Woltman werkt met 45+ vrouwen met een veeleisende baan of eigen bedrijf die het gevoel hebben stil te staan of vast te lopen in hun werk of leven. Ze hebben stressklachten en herkennen zichzelf niet meer en hebben het gevoel dat ze er alleen voor staan.
Birgitte helpt ze een keuze te maken die recht doet aan hun talenten, competenties, levenservaring én aan hun verlangens en ambities.
Download hier het gratis e-book “Hoe jouw droomwerk zich in 3 stappen onthult”.